Bron : www.dichtbij.nl – als-je-niet-kunt-samenwerken-dan-werkt-je-robot-ook-niet

Bron foto : Radio 6FM

Martijn (16) vraagt of het schoollokaal open kan, zodat hij al vast met ‘zijn’ robot aan de slag kan. Docent Jeroen Wiegeraad op middelbare scholengemeenschap Huizermaat grinnikt veel betekenend: ‘Normaliter moet je tegen de klas zeggen: pak je boek. Nu komen leerlingen de sleutel van het lokaal vragen.’ De module robotica die 5 vwo-leerlingen hier sinds februari krijgen, is een schot in de roos. ‘Robotica is echt een vak van deze tijd’, steekt Wiegeraad (30) enthousiast van wal. ‘De aanname is dat deze generatie het allemaal wel weet en kan. Daardoor wordt er -onterecht- juist minder les gegeven in ICT. En dat is echt een gemis. In elke klas zit wel iemand die apps of websites bouwt, maar je kunt niet van elk kind verwachten dat hij zichzelf daarin maar schoolt.

Lego mindstorms robot

Op het Huizermaat hebben ze de nieuwste hard- en softwareversie van Mindstorms, de lego-robot waarvan ze er vijftien van hebben. De leerlingen zitten in tweetallen achter de computer software te programmeren om deze vervolgens te testen met de robot op tafel of de grond. Op papier staan de taken en eisen die hun robot moet uitvoeren: zo moet één robot ballonnen detecteren en alleen die van een bepaalde kleur lekprikken. En andere robot moet een signaal laten horen wanneer hij bij ‘een diepte van meer dan tien centimeter komt’ en dus net voor de rand van de tafel omdraaien.

Creatief proces

Beide docenten zijn heel positief over wat de robotica-lessen teweegbrengen. ‘Het werkt enorm enthousiasmerend’, zegt Van Wijlick. De eisen aan het vak, zoals het trainen van onderzoeksvaardigheden, blijven dezelfde, maar de inhoudelijke invulling verandert met de roboticales. Wiegeraad: ‘Het stimuleert de creativiteit enorm. De leerlingen zijn continue probleemoplossend bezig, blijken heel inventief en werken samen om verder te komen.’ Ook de docenten weten niet alles. ‘We begeleiden het proces, brengen structuur aan: heb je dit al geprobeerd of daaraan gedacht. Het is veel ‘trial & error’: je probeert iets in de software en de robot laat je zien of het werkt of niet.

Jongens en meisjes

Aron (16) is positief over de robotica-module: ‘Je experimenteert. Er zat wel een boekje bij, maar je moet het zelf doen en onderzoeken. ‘ Volgens Wiegeraad is dit ook een uitstekende manier om leerlingen enthousiast te maken voor bèta. In deze lichting kozen vier meiden voor het sciencevak natuur leven techniek, waar deze roboticamodule deel van uitmaakt. Michelle (16) wil geneeskunde studeren en zag vooral een andere module zitten, over borstkanker, die Huizermaat samen met het Universitair Medisch Centrum Utrecht vormgeeft. De roboticalessen noemt ze ‘anders’. ‘Voor mij is die robottaal nieuw. Ik vind het moeilijk om te denken als een robot, hoor’, lacht ze. ‘Maar zelf uitvogelen hoe het werkt, is leuker dan uit een boek leren’, concludeert ze. ‘Om software te schrijven, moet je wel geordend kunnen werken. Grappig, dat die jongens dat zo goed kunnen. Hun code is echt heel netjes, terwijl hun kamers en agenda’s meestal een puinhoop zijn.’

via: robotblog.nl