Robots zijn er niet alleen te vinden in hardware maar ook in software. Officieel spreken we dan van software robots of Robotic Process Automation (RPA). Het is een vorm van automatisering waarbij de computer (robot) bestaande software gebruikt zoals een menselijke gebruiker dit zou doen. De handelingen die door de software robot worden uitgevoerd zijn gebaseerd op vooraf vastgestelde regels. Wanneer de software robot “getraind” is kan hij automatisch processen uitvoeren waarbij hij ook kan communiceren met achterliggende systemen.

“Robotic Process Automation (RPA) is het automatiseren van definieerbare, repetitieve op regels gebaseerde bedrijfs- of werkprocessen. Alles dat in een flowchart past, kan deels of geheel met software robots worden geautomatiseerd”

Software robots aan het werk

De software technologie stelt ons in staat om bepaalde repetitieve handelingen en taken uit handen te geven aan robots. De robots nemen die taken over en voeren ze sneller, goedkoper en foutloos uit. Software robots simuleren elke stap binnen een proces. En kunnen al deze stappen versnellen en verbeteren. Software robots imiteren dan de ‘menselijke handelingen’. Denk aan een backoffice waar robots, die meerdere systemen tegelijkertijd gebruiken, volledig geautomatiseerd werken. Ze kunnen taken ophalen uit een wachtrij en ze voltooien met meerdere toepassingen en dan de uitzonderingssituatie over dragen aan een medewerker. De robots werken 24 uur per dag, 7 dagen per week, waardoor je met robotisering krachtig aan de productiviteit kunt werken. Daarnaast maak je handen van medewerkers vrij zodat zij zich weer kunnen richten op taken waar zij energie van krijgen.

Eentonige handmatige taken door software robots

Het Instituut voor Robotic Process Automation (IRPA) becijferde dat een mens op elke honderd proceshandelingen naar alle waarschijnlijkheid tien fouten zal maken, zelfs bij het uitvoeren van minder belangrijk werk. Handmatige taken hebben gevolgen voor elk onderdeel van een bedrijf, waardoor de productiviteit wordt verminderd, de reactietijden richting klant worden vertraagd, de arbeidskosten worden verhoogd en meer gegevensfouten ten gevolge heeft.

Taken die mensen beter kunnen uitvoeren

In de nabije toekomst verschuift routine (door Software Robots) naar non-routine voor medewerkers door meer relevantere en menselijke werkzaamheden. Dus er blijven altijd functies en taken aanwezig die een mens beter kan uitvoeren dan een computer. De taken die een mens beter kan uitvoeren, zijn taken waarbij patroonherkenning en/of complexe communicatie een rol speelt. De medewerker kan zich richten op datgene waar hij/zij goed in is: de juiste vragen stellen, begrip tonen, de intentie van de klant helder krijgen en met een creatieve oplossing komen.

De werkvloer van de toekomst

De verwachting is dat een groot deel van alle bedrijven en organisaties in Nederland, software robots gaan inzetten. Dit betekent dat onze werkvloer er op korte termijn heel anders uit kan zien doordat functies veranderen en werk meer strategisch van aard wordt. Robots en mensen kunnen dus perfect in harmonie samenwerken. Het is dus geen kwestie van winnen of verliezen.

Laten we robots verwelkomen als onze collega’s.

Over de auteur

Daphne Dijkerman werkt bij Coforce, specialist in robotic process automation

via: robotblog.nl