Studenten Nikki Butter van de Haagse Hogeschool en Kenneth Baumeister van HAS Den Bosch zijn de winnaars van de Packaging Innovations Challenge 2014-2015. Uit een totaal van veertig inzendingen voor de opdracht Vision@2025 werden de ideeën van Butter en Baumeister door de jury als hoogste gewaardeerd. Butter bedacht een dispenser voor onder de douche, waar precies de juiste shampoo en conditioner uit komen. Baumeister verdiepte zich in de supermarkt van de toekomst, met duurzame vormen van logistiek en distributie en de impact daarvan op verpakkingen.

Wat kan in tien jaar veranderen in de manier waarop wij eten, kopen, distribueren of produceren? Welke rol speelt verpakking daarin en hoe verhoudt zich dat tot duurzame ontwikkeling? Hoe ziet de wereld van food er over tien jaar uit? Om deze vragen ging het in de Packaging Innovations Challenge 2014-2015, een initiatief van Easyfairs in samenwerking met de Vereniging Nederlandse Verpakkingskundigen (VNV). Het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken (KIDV) is opdrachtgever van de challenge. Startpunt en inspiratiebron voor Vision@2025 waren de vier toekomstscenario’s van het KIDV over verpakken in 2040.

Boodschappen doen in de cloud

De vierdejaars studenten Food Design en Food Packaging van de HAS Den Bosch moesten een eigen Vision@2025 formuleren en uitwerken. De studenten food packaging onderzochten welke rol verpakking daarbij speelt. Winnaar Kenneth Baumeister (23 jaar, specialisatie Food Packaging) schetste een beeld van de supermarkt van de toekomst. Grote supermarkten bestaan dan nog wel, kleine niet. Het boodschappenlijstje staat in de cloud. De consumenten geven via een applicatie op hun smartphone de bestelling door en een paar uur later halen ze die als één pakket op bij een afgesproken pick-up-point. Die zijn voornamelijk langs de hoofdwegen gevestigd.

Shampoo op maat uit een dispenser

De derdejaars studenten van de Haagse Hogeschool die de Minor Sustainable Packaging Design & Innovation volgen, voerden voor de Packaging Innovation Challenge een concrete ontwerpopdracht uit. Nikki Butter (22 jaar) liet zich inspireren door het toekomstscenario iCreate. Zij ontwikkelde een dispenser met basisformulering voor shampoo en conditioner die de consument van 2025 in de douche heeft hangen. Naast de basisformulering zijn er ook cartridges in de dispenser aanwezig waarin additieven zitten voor de shampoo, bijvoorbeeld een parfum of ingrediënt om het haar glad te maken. Door het haar te scannen (zoals sommige moderne tandenborstels dat met het gebit doen), kan worden vastgesteld dat het haar bijvoorbeeld droog is en hydraterende bestanddelen nodig heeft. De dispenser print dan zelf de juiste additieven met de basisformulering. De consument heeft een abonnement bij zijn/haar favoriete merk. Mocht een cartridge leeg zijn, dan stuurt de dispenser een signaal uit en ontvangt de consument per post een nieuwe volle cartridge. De lege cartridges worden hergebruikt; ze worden verzameld, schoongespoeld en daarna weer gevuld en verstuurd.

Verpakken in de toekomst

De presentaties werden beoordeeld door een jury, bestaande uit docenten van de HAS en de HHS, Marion Beugelsdijk namens VNV, Michiel Bouvy namens Easyfairs en Peter Blok en Karen van de Stadt van het KIDV. “Wij wilden de studenten prikkelen om vooral te kijken naar de rol van verpakkingen in de circulaire economie of de rol van food in de toekomst. Wij vinden het belangrijk dat het debat over verpakken in de toekomst wordt gevoerd en dat de gevolgen voor verduurzaming van de keten met concrete voorbeelden wordt ondersteund, zodat we die ook mee kunnen nemen in onze projecten”, vertelt Karen van de Stadt. “De studenten zijn daar heel goed in geslaagd. Om bedrijven te inspireren, worden de uitwerkingen van de studenten in april ook getoond op de Empack 2015 in Den Bosch en dan zullen wij ze ook op onze website publiceren.”

Naar Birmingham

Het gaat er niet om of de scenario’s waarheid worden. Voor de studenten was een visie op verpakken in 2025 net ver genoeg om ‘out of the box’ te kunnen denken, maar dichtbij genoeg om hun verhaal te moeten onderbouwen met trends en technologie die zich nu aandienen. De deelnemers hebben van hun docenten een cijfer voor hun inzendingen gekregen. Nikki Butter en Kenneth Baumeister verdienen met hun winnende ideeën een bezoek aan de Packaging Innovation in Birmingham, de grootste verpakkingsbeurs van het Verenigd Koninkrijk (25-26 februari 2015). Daarnaast mogen zij hun projectresultaten en bevindingen uit Birmingham presenteren tijdens de Empack-beurs in Den Bosch.

robot_verpakking

Via: visionandrobotics.nl