3D-experience-specialist Dassault Systèmes introduceert 3DVIA Make, een applicatie waarmee retailers gepersonaliseerde producten kunnen leveren, zonder deze op voorraad te hebben. Retailers zijn hiermee in staat om flexibel te anticiperen op de behoeften van consumenten.

Retailers kunnen met 3DVIA Make het online productenaanbod afstemmen op de specifieke wensen van individuele klanten. Denk hierbij aan het bieden van een keuze uit een grote diversiteit aan materialen, kleuren en ontwerpen van een bepaald product. De consument kan vervolgens het resultaat van iedere afzonderlijke keuze vanuit allerlei perspectieven bekijken, zonder dat zij al tot de aankoop zijn overgegaan. De fabricage van de producten vindt vervolgens plaats op aanvraag dankzij het gebruik van een eigen 3D-printservice of die van een lokale partner. Deze manier van werken maakt het aanhouden van een voorraad overbodig en garandeert consumenten een levertijd van enkele dagen.

Sieraden, speelgoed en accessoires

3DVIA Make maakt gebruik van het 3DEXPERIENCE-platform van Dassault Systèmes. In eerste instantie ligt de toepassingsfocus van deze nieuwe 3D-printapplicatie op sieraden, speelgoed en accessoires. Retailers kunnen er laagdrempelig gebruik van maken dankzij een omzetverdelingsmodel over de gerealiseerde transacties.

3DVIA Make van Dassault Systèmes

“De komende jaren worden gepersonaliseerde producten steeds belangrijker voor de omzet van online retailers”, zegt Allan Behrens, Managing Director bij Taxal. “3D-printtechnologie creëert immers verkoopkansen en klantinteracties die tot enkele jaren geleden nog onmogelijk waren. Bedrijven die erin slagen deze technologie effectief in te zetten en de lokale productie te managen, realiseren een belangrijke onderscheidende voorsprong in online retail.”

Virtuele ontwerpexperience

“Dit is de eerste 3D-oplossing die retailers kunnen integreren in hun websites. Daarmee bieden zij consumenten een virtuele ontwerpexperience”, zegt Vincent Picou, CEO, 3DVIA, Dassault Systèmes. “3DVIA Make is de modernste 3D-technologie voor het leveren van een professioneel aanbod in de consumentenmarkt. Retailers zijn zo in staat om zelf te produceren, en hebben hiermee de potentie in handen om hun afzetmarkt in bepaalde segmenten onomkeerbaar te veranderen.”

Via: visionandrobotics.nl