Een slordige 220.000 bezoekers wandelden er half april over ’s werelds grootste industriële beursvloer. Hiervan kwamen er minstens 70.000 van over de landsgrenzen. Weer een record dat mag worden bijgetekend. Een eigen overzicht in getallen.

Iedereen is dol op cijfertjes. Dat blijkt in ieder geval uit onze webstatistieken. Daarom mag een beknopte sfeerimpressie van de Hannover Messe in cijfers natuurlijk niet ontbreken. Om te beginnen waren er precies twee redacteuren van The Text Factory (waarvan één hoofdredacteur Vision & Robotics) die respectievelijk 417 en 338 kilometers reisden om drie dagen in Hannover te verblijven. Ze waren niet alleen: pak hem beet 220.000 anderen vonden Hannover een goed idee. Het leeuwendeel uit Duitsland (150.000), maar toch ook 70.000 van over de grens. Dat was de 1e keer dat zoiets gebeurde – een record dus.

Nederlandse getallen

Hoeveel Nederlanders er precies waren is lastig te zeggen. Maar er waren in ieder geval 216 Nederlandse bedrijven present. Best indrukwekkend, aangezien vorig jaar Nederland als partnerland met 258 bedrijven deelnam. In absolute getallen een afname, maar in oppervlakte gelijk gebleven. In totaal waren er 11 Nederlandse paviljoens, verdeeld over de hele beurs. Vooral op het gezamenlijke paviljoen in Hal 4 was het druk. Hier stonden naar schatting 60 bedrijven uit naam van vijf brancheorganisaties, waarvan precies drie bedrijven een (Nederlandse) Award in ontvangst mochten nemen.

Internationale getallen

Plaatsen we dit in een internationaal perspectief, dan lijkt het allemaal niet zo indrukwekkend. Ter vergelijking: in totaal waren er 6.500 bedrijven present uit 70 landen. En partnerland India – waarvan we op enig moment in elk geval konden constateren dat het aantal bussen op de parkeerplaats wel erg groot was, wat ook gold voor het aantal tulbanden en heerlijk geurende bakjes curry – blijkt volgens de organisatie met 379 bedrijven de ‘Make in India’ slogan te promoten. Een goede vinding van dit land met zijn 1,22 miljard inwoners, dat altijd nog veel minder handel met de Duitsers drijft dan wij.

Trends

Dan de trends. Ook die mogen in een overzichtsstukje niet ontbreken. In grote lijnen zou je het over vier of vijf trends kunnen hebben. Moeilijk te kwantificeren, maar energie kreeg lekker veel aandacht. Van waterstof tot batterijen en IE5-motoren. Het zelfde geldt voor robotica. Vooral het samenwerkende type zoals de nieuwe YuMi van ABB en de LWR van Kuka was goed vertegenwoordigd. En natuurlijk het nodige additive manufacturing, waaronder een Nederlandse lezing van Fontys, dat met maar liefst 200 studenten naar Hannover was afgereisd. Maar wat vooral opviel was de aanwezigheid van het getal 4.0. Vorig jaar was de vierde industriële revolutie maar mondjesmaat te zien. Maar dit jaar waren er voorbeelden te over. Hoeveel voorbeelden? Gehinderd door blaren van het lopen konden we ze niet tellen. Kwalificeren lukt wel. Dat doen we hier met een foto impressie van 4.0 voorbeelden en twee artikelen die elders in deze uitgave van Vision & Robotics te vinden zijn.

Door Liam van Koert

Een robot in 7 minuten. Dat was een van de belangrijkste robotnieuwtjes die we van de stand van Lenze meenamen. De robottoevoeging aan hun FAST Application Software werkt. Zelfs uw hoofdredacteur met twee linkerhanden kreeg de robotdemo (met wat hulp) aan de praat. Voor het fotomoment is echter een andere noviteit gekozen. Op een satellietstand was een heel bijzonder logistiek concept uitgewerkt dat perfect past in de logistiek van een 4.0 fabriek. Op het kruispunt vol actuatoren communiceert elke miniaandrijving alleen met zijn buurman. Op een vergelijkbare manier als bij zwermtechnologie bepaalt het pakketje samen met dit kruispunt de beste weg door de fabriek.

Een robot in 7 minuten. Dat was een van de belangrijkste robotnieuwtjes die we van de stand van Lenze meenamen. De robottoevoeging aan hun FAST Application Software werkt. Zelfs uw hoofdredacteur met twee linkerhanden kreeg de robotdemo (met wat hulp) aan de praat. Voor het fotomoment is echter een andere noviteit gekozen. Op een satellietstand was een heel bijzonder logistiek concept uitgewerkt dat perfect past in de logistiek van een 4.0 fabriek. Op het kruispunt vol actuatoren communiceert elke miniaandrijving alleen met zijn buurman. Op een vergelijkbare manier als bij zwermtechnologie bepaalt het pakketje samen met dit kruispunt de beste weg door de fabriek.

SEW komt met een mobiele assistent. Het is een autonome AGV die niet alleen onderdelen of gereedschappen naar de juiste machine of persoon brengt, maar ook de boodschapper voor het uitwisselen van de juiste logistieke informatie tussen systemen. Ook dit past perfect in de 4.0 gedachte, waarbij flexibele routes door de fabriek spontaan en autonoom ontstaan. Het mobiele robotplatform is volledig door SEW zelf ontwikkeld en geproduceerd en wordt ook in de eigen fabrieken ingezet voor de productie van de vele aandrijvingen die het bedrijf maakt.

SEW komt met een mobiele assistent. Het is een autonome AGV die niet alleen onderdelen of gereedschappen naar de juiste machine of persoon brengt, maar ook de boodschapper voor het uitwisselen van de juiste logistieke informatie tussen systemen. Ook dit past perfect in de 4.0 gedachte, waarbij flexibele routes door de fabriek spontaan en autonoom ontstaan. Het mobiele robotplatform is volledig door SEW zelf ontwikkeld en geproduceerd en wordt ook in de eigen fabrieken ingezet voor de productie van de vele aandrijvingen die het bedrijf maakt.

Op de stand van KUKA zie je dit jaar geen grote krachtpatser. Die staat even verderop als gebruikelijke kermisattractie mensen in een stoeltje heen en weer te slingeren. Nee, de KUKA-stand is 98 procent LWR. Ook hier is 4.0 de achterliggende gedachte. En dan met name het zij aan zij werken van mens en robot. Om de visie kracht bij te zetten zijn er geen hekwerken, maar loopt de bezoekers dwars tussen de diverse applicaties door. Er is een logistieke toepassing met het onlangs door KUKA overgenomen Swisslog (een meerderheidsbelang). Ook is er een toepassing waar een LWR samen met een mens aan een vaatwasser staat te sleutelen - een applicatie die ook buiten de beursvloer daadwerkelijk gerealiseerd is.

Op de stand van KUKA zie je dit jaar geen grote krachtpatser. Die staat even verderop als gebruikelijke kermisattractie mensen in een stoeltje heen en weer te slingeren. Nee, de KUKA-stand is 98 procent LWR. Ook hier is 4.0 de achterliggende gedachte. En dan met name het zij aan zij werken van mens en robot. Om de visie kracht bij te zetten zijn er geen hekwerken, maar loopt de bezoekers dwars tussen de diverse applicaties door. Er is een logistieke toepassing met het onlangs door KUKA overgenomen Swisslog (een meerderheidsbelang). Ook is er een toepassing waar een LWR samen met een mens aan een vaatwasser staat te sleutelen – een applicatie die ook buiten de beursvloer daadwerkelijk gerealiseerd is.

Een laatste voorbeeld komt van Schunk en Servus Intralogistics. Ook hier wordt duidelijk dat industrie 4.0 vooral ook een logistieke aangelegenheid is. Een voor Volkswagen ontwikkeld en bekroond ontwerp bestaat uit lichtgewicht Powerball LWA 4P armen van Schunk die op Servus transportshuttles zijn gemonteerd. Via een geleidingsrail bewegen ze zich flexibel tussen de Kaban trays met onderdelen door. Ze verzamelen orders en brengen deze naar de juiste plek, maar kunnen ondertussen bijvoorbeeld ook testprocedures uitvoeren.

Een laatste voorbeeld komt van Schunk en Servus Intralogistics. Ook hier wordt duidelijk dat industrie 4.0 vooral ook een logistieke aangelegenheid is. Een voor Volkswagen ontwikkeld en bekroond ontwerp bestaat uit lichtgewicht Powerball LWA 4P armen van Schunk die op Servus transportshuttles zijn gemonteerd. Via een geleidingsrail bewegen ze zich flexibel tussen de Kaban trays met onderdelen door. Ze verzamelen orders en brengen deze naar de juiste plek, maar kunnen ondertussen bijvoorbeeld ook testprocedures uitvoeren.

Via: visionandrobotics.nl