Robots zullen in de nabije toekomst steeds vaker via een Robot as a Service model worden aangeboden. Daarnaast gaat de groeiende interesse in robots zorgen voor een tekort aan professionals met de voldoende kennis van robots. Dit voorspelt onderzoeksbureau IDC.
“Technologische ontwikkelingen in kunstmatige intelligentie, computer vision, navigatie, MEMS sensor en halfgeleidertechnologie zullen innovatie in mogelijkheden, prestaties, autonome, gebruiksgemak en kosteffectiviteit van zowel industriële als service robots blijven aandrijven”, zegt Dr. Jing Bing Zhang, onderzoeksdirecteur ‘Worldwide Robotics and Asia Pacific Manufacturing Insights’ bij IDC Asia/Pacific.
Tien voorspellingen
IDC doet de volgende tien voorspellingen voor 2017 en verder:
- Robot as a Service: In 2019 zal 30% van de commerciële service robots worden ingezet via een Robot as a Service business model. Dit dringt de kosten voor de inzet van robots terug.
- Chief Robotics Officer: In 2019 zal 30% van de leidende organisaties een Chief Robotics Officer hebben aangesteld en/of een robotspecifieke functie binnen hun bedrijf hebben gecreëerd.
- Concurrentielandschap blijft volop in beweging: In 2020 zullen bedrijven een grotere keuze hebben tussen leveranciers naarmate nieuwe spelers toetreden tot de ICT-markt die robots ondersteunt. Deze markt heeft naar verwachting in 2020 een waarde van 80 miljard dollar.
- Robotics Talent Crunch: In 2020 zal de groei in robotics de talentrace hebben versneld, waardoor voor 35% van de openstaande vacatures geen geschikt personeel kan worden gevonden. Dit leidt ook tot salarisstijgingen; IDC verwacht dat de salaris van robotspecialisten met 60% zal zijn gestegen.
- Regelgeving voor robots: In 2019 zullen overheden van start gaan met het implementeren van robotspecifieke wetgeving in een poging banen te behouden en zorgen over veiligheid en privacy weg te nemen.
- Software Defined Robot: In 2020 zal 60% van de robots afhankelijk zijn van cloud gebaseerde software om nieuwe vaardigheden, cognitieve mogelijkheden en applicatieprogramma’s te verkrijgen. Dit zal leiden tot de creatie van een robot cloud marktplaats.
- Collaboratieve robots: In 2018 zal 30% van alle nieuwe robotimplementaties bestaan uit slimme collaboratieve robots die driemaal sneller opereren dan de huidige generatie robots. Deze robots kunnen veilig werken in de directe omgeving van mensen.
- Intelligent RoboNet: In 2020 zal 40% van de commerciële robots zijn verbonden met een netwerk van gedeelde kennis. Dit zal leiden tot een verbetering van 200% in de operationele efficiëntie van robots.
- Groei buiten fabrieken: In 2019 zet 35% van de leidende organisaties in de logistiek, gezondheidszorg, utiliteitssector en grondstoffensector robots inzetten om hun bedrijfsvoering te automatiseren.
- Robots voor ecommerce: In 2018 zal 45% van de leidende ecommerce en omni-channel commerce bedrijven wereldwijd robots inzetten om in magazijnen orders te verwerken en producten te bezorgen.
Robots versnellen innovatie
“Robots zullen innovatie blijven versnellen, en daarmee de paradigma van bedrijfsvoering in veel sectoren verstoren en veranderen. IDC verwacht een sterkere groei in de omarming van robots te zullen zien buiten de traditionele maakindustrie, onder andere in de logistiek, zorgsector, utiliteitssector en grondstoffenmarkt. We moedigen eindgebruikerorganisaties aan robots te omarmen en te beoordelen hoe zij hiermee het concurrentievermogen van hun bedrijf kunnen vergroten door kwaliteit te verbeteren, de operationele productiviteit en flexibiliteit te vergroten en de ervaring voor alle stakeholders te verbeteren”, zegt Zhang.