Het is een trend;  gepersonaliseerd leren. Scholen zijn zich bewust van het feit dat talentgericht onderwijs effectief is. Door leerlingen in hun kracht te zetten en te laten ontdekken en ervaren waar ze goed in zijn, stijgt de motivatie voor de opleiding die studenten volgen. Bij bedrijfstakscholen zoals De Techniek Academie kunnen leerlingen de opleiding op hun eigen tempo volgen waarbij rekening wordt gehouden met hun achtergrond. Door de praktische insteek van de opleiding hoeven de studenten niet de hele tijd in een klaslokaal te zitten maar kunnen ze hun eigen dagindeling bepalen. Met persoonlijke begeleiding en een opleiding die bij ze past kunnen de studenten werken aan hun eigen opleiding.

“De opleidingen bij De Techniek Academie zijn zo ingericht dat elke student op zijn of haar tempo kan werken. De opleidingen zijn opgebouwd in modules. Als een student al veel voorkennis heeft van een bepaalde module, dan kan de student de module sneller afronden. Het kan ook zo zijn dat een student voor zijn werk bij het bedrijf bepaalde kennis nodig heeft, dan kan een module naar voren gehaald worden. Op die manier sluit De Academie aan bij de behoeftes van de student maar ook bij die van het bedrijfsleven.” Aldus Jacques de Groot van De Techniek Academie.

SMDB20130425_11.25.23

Gepersonaliseerd leren verwijst naar leerprocessen die tegemoetkomen aan individuele verschillen tussen leerlingen. De uitdaging is om een nieuwe balans te vinden tussen standaardisatie en differentiatie. Het is de uitdaging om leersituaties die effectief en efficiënt zijn af te stemmen op zowel doelen van het onderwijs als individuele kenmerken en responses van leerlingen. De Techniek Academie is een voorbeeld waarbij beide doelen behaald worden. Voor meer informatie kunt u terecht op de website.

Via: visionandrobotics.nl