Onderzoekers van de Australische Universiteit van Adelaide zijn erin geslaagd een algoritme te ontwikkelen waarmee de wijze waarop insecten hun prooi razendsnel kunnen lokaliseren en volgen kan worden gesimuleerd. Het vision-systeem wordt momenteel uitgetest en moet robots gaan helpen kleine objecten te traceren.

De onderzoekers Zahra M. Bagheri, Steven D. Wiederman, Benjamin S. Cazzolato, Steven Grainger en David C. O’Carroll beschrijven in Journal of The Royal Society Interface hoe insecten zeer nauwkeurig objecten waaronder soortgenoten of hun prooi kunnen volgen, ook tegen een zeer complexe achtergrond met veel afleidende vormen of objecten. Een libelle blijkt zelfs in staat zijn prooi met een snelheid van 60 km/u te volgen en met een succesratio van 97% zijn prooi te kunnen vangen. Dit ondanks het feit dat een libelle zeer kleine hersenen heeft, ter grootte van een rijstkorrel.

Algoritme

Op basis van hun bevindingen zijn de onderzoekers aan de slag gegaan en hebben een algoritme ontwikkeld dat het mogelijk maakt deze manier om objecten razendsnel visueel te kunnen traceren te simuleren. Hierbij niet zoals bij veel andere vision systemen het doelwit precies in het midden van het beeld gehouden, maar focust het systeem zich op de achtergrond en laat het doelwit tegen deze achtergrond vrij bewegen. De achtergrond zou door deze werkwijze het traceren veel minder verstoren en geeft het onderliggende systeem tijd de bewegingen te verwerken. Indien het doelwit uit beeld dreigt te raken wordt het systeem automatisch bijgesteld om deze in beeld te houden.

Testen met het nieuwe algoritme wijze uit dat het algoritme op basis van insecten net zo effectief doelwitten kan volgen als zeer geavanceerde technische algoritmes die hiervoor zijn ontwikkeld. Het nieuwe algoritme kan dit werk echter twintig maal sneller uitvoeren. Dit maakt volgens de onderzoekers de weg vrij voor real-time toepassingen op basis van relatief eenvoudig processoren.

Via: visionandrobotics.nl